Zoë's Blog

Big Data

Het is me wat. Uit mijn jonge jaren herinner ik me nog de typemachine en het carbonpapier. En als je te laat was voor een afspraak, moest je stoppen bij een benzinestation om te bellen. En als je iets op wilde zoeken had je de Winkler Prince Encyclopedie in twintig delen.

En nu, anno 2015 helpen wij door ons zoek- en kijkgedrag op internet en social media bedrijven en overheid aan allerhande gegevens.

Zo kan ik op een doorsnee maandagochtend ineens een aanbieding krijgen voor de extreme attractie ‘Zwemmen met’ zoutwater krokodillen in Australië omdat ik toevallig recent een afbeelding van een kangoeroe gedownload heb.

Dat kan allemaal door gebruik te maken van Big Data: een berg digitale gegevens die je kunt koppelen en waarmee je analyses kunt maken. Een bekend voorbeeld van Big Data verwerking zijn de Google Flu Trends: op basis van de analyse van zoekwoorden is te voorspellen waar en wanneer er een griepepidemie uitbreekt.

Bij Zorgwerk maken we ook gebruik van Big Data. Zorgwerk beschikt over veel gegevens (data). Ze levert immers aan een paar honderd steden, honderden organisaties, duizenden locaties en een veelvoud daarvan aan afdelingen. Bij elkaar is dat informatie over 3.5 miljoen diensten en duizenden vacatures. Momenteel werkt Zorgwerk aan het herkennen van patronen in het aanvraaggedrag van klanten. Zodat nog voor de aanvraag binnen is, al begonnen kan worden met het vastleggen van medewerkers op basis van de minimaal verwachte inzet. Dat levert een voorsprong op de concurrentie op én is klantvriendelijk. Op die manier wordt het werkproces verbeterd.

Maar er zijn meer voordelen. Met Zorro, het eigen planningsprogramma, de eigen data van medewerkers en klanten, én externe big data kan Zorgwerk medewerkers online diensten aanbieden die passen bij hun profiel en (werk) voorkeuren. Medewerkers hebben daardoor zelf de regie en kunnen werk en privé optimaal op elkaar afstemmen. Bovendien kunnen medewerkers op elk moment van de dag zelf hun favoriete diensten kiezen.

Zo hebben de intercedenten meer tijd voor de klant en de medewerker. Meer aandacht dus tijdens de sollicitatieprocedure en een betere begeleiding bij de ontwikkeling van medewerkers.

Nou, goed bezig zou je zeggen. Ik moet er nog wel aan wennen. Ik was ook de laatste Nederlander die destijds een cd-speler aanschafte.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s