B-day

Ik ben blij dat het weer achter de rug is, B-day. De meeste mensen hebben er een mannetje voor, maar mijn man schept er een sardonisch genoegen in om zichzelf eenmaal per jaar maximaal te frustreren met het eigenhandig invullen van de belastingaangifte. Aan B-day gaat het nodige vooraf.

Stap 1 is het afblokken van een hele dag in alle agenda’s in huis, zodat er ruim voor de deadline eventueel nog even (hoezo even?) met de belastingdienst gebeld kan worden.

Stap 2 omvat het zorgvuldig verzamelen van jaaroverzichten en andere paperassen die in opdracht van mijn man direct na ontvangst onder een al overvol groen postbakje geduwd moeten worden.

Ik heb wel geleerd om op B-day het woord ‘belastingen’ niet voortijdig in de mond te nemen. Pas als de ladder van de muur gaat en mijn man het vlierinkje opklimt om de stapel losse blaadjes van het voorgaande jaar te zoeken, weet ik dat het spel op de wagen staat.

Dan weet ik wat me te doen staat: onzichtbaar zijn, maar toch makkelijk bereikbaar, liefst op roepafstand, geen onnodige vragen stellen, niet reageren op goddeloze teksten en vooral binnenblijven.

Verder is het zaak dat ik op elke vraag die begint met ‘waar is’ een onmiddellijk én foutloos antwoord geef. Bij alle andere vragen begin ik altijd over de rubriek ‘veelgestelde vragen’ van de belastingdienst. Die staat op hun site.

Zorgwerk heeft een uitgebreid helpcenter.

Onderverdeeld in onderwerpen als ‘Aan het werk’, ‘Pensioenfonds’ of Scholing & Training’. Stel, je hebt geen toegang tot je app. Dan ga je naar het onderwerp ‘App’. Daar wordt heel duidelijk uitgelegd wat je moet doen.

En als je je afvraagt waarom nog niet al je gewerkte uren zijn geaccordeerd, zoek dan even onder het kopje ‘Loon’. Viel me wel op dat de meeste ‘veelgestelde vragen’ over ‘Loon’ gaan.

Bij de belastingdienst gaan de meeste vragen waarschijnlijk over ‘Betalen’.

Meestal struikelt mijn man over het invullen van de inkomsten van de boot. Ooit hebben wij een prijs gewonnen bij een loterij en dat geld belegd in een boot. Zo’n containergeval. We zijn nog uitgenodigd toen hij feestelijk te water werd gelaten, maar ik vond het geen pas geven, een fles champagne tegen zo’n trekschuit.

Het is een en al narigheid geworden met die boot. Hoezo inkomsten? Het begon met een aanvaring, daarna liep de omzet terug, weer een ongeluk, uit de vaart genomen, bijna failliet, een doorstart, op de rand van de afgrond, we zijn inmiddels aan de derde doorstart bezig en het kreng vaart nog steeds.

Mijn man vertikt het om voor een invulinstructie op de site van de belastingdienst op het knopje ‘Help’ te drukken. Hij vindt dat niet mannelijk.

Daarom vind ik het heel fijn dat in het helpcenter alles kunt onder de rubriek ‘Handig’. Zouden ze bij de belastingdienst ook moeten doen. Wordt het een stuk leuker van.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: