Belemmerende gedachten – werken in de zorg

Vroeger dacht ik dat ik heel onhandig was. Dat was me eerlijk gezegd ook wel een beetje ingeprent door mijn ouders. Daarom zag ik als een berg op tegen autorijlessen en natuurlijk helemaal tegen het rijexamen.

Op de dag dat ik moest afrijden had ik voor de zekerheid voorafgaand aan het examen nog een extra lesje genomen. In de veronderstelling dat het toch niets zou worden, ging ik overdreven mijn best doen. Bij een stoplicht, dat net op oranje sprong, trapte ik zo hard op de rem, dat de auto achter mij rechtstreeks mijn kofferbak inreed. Waarna er van de les niets meer terechtkwam. En het examen werd ook niks. Ik was amper op de openbare weg beland, of ik had de eerste ingreep al te pakken wegens hinderlijk ophouden van het verkeer.

Tja. Ik wist niet dat ik last had van belemmerende gedachten. Dat had je in die tijd niet, dat er overal een label voor was. Belemmerende gedachten of overtuigingen hebben geen logische grond, het zijn negatieve denkpatronen.

Een voorbeeld: je hebt ooit op de middelbare school een wiskundeproefwerk verprutst en sindsdien denk je dat je totaal geen aanleg hebt voor wiskunde. Of: je hebt een keer staan stuntelen bij een spreekbeurt en daarom breekt het zweet je al uit als je in een groep het woord moet voeren. ‘Spreken in het openbaar is aan mij niet besteed.’ Dit soort gedachten kan maken dat je de kansen die zich in je leven voordoen, niet ten volle benut.

Uit een groot Duits onderzoek blijkt dat minstens 90% van de medewerkers geregeld last heeft van gedachten, die een negatieve invloed hebben op de motivatie en het werkplezier.

Ze kwamen uitspraken tegen als: ‘Een mislukking ervaar ik als een ramp.’ Of: ‘Ik denk vaak dat ik iets niet kan, hoewel ik het nog nooit heb geprobeerd.’

Dit soort overtuigingen hebben een negatieve invloed op prestaties, het probleemoplossend vermogen, en op carrière kansen. Ze leiden tot stress en soms zelf tot een burn-out.

Gelukkig hebben de onderzoekers ook een remedie.

De eerste stap is het besef dat die overtuigingen niet op feiten zijn gebaseerd. Plaats dus kritische kanttekeningen bij negatieve gedachten en ga eens na waar die eigenlijk vandaan komen. Probeer een meer realistische inschatting te maken van je persoonlijkheid en je mogelijkheden. Bijvoorbeeld: ‘bij die vrijgezellenparty had ik met mijn praatje toch de lachers op mijn hand?’

Het helpt als je een heldere en concrete doelstelling voor ogen hebt en bedenkt wat je nodig hebt om die te bereiken en onderzoekt hoe negatieve gedachten je daarbij de in de weg zitten.

Het is de moeite waard om deze denkfouten onder controle te krijgen: je kunt beter omgaan met stress, je presteert beter en je hebt meer plezier in je werk.

Ik heb er trouwens zes keer overgedaan. Over het rijexamen.

Maar ik rijd natuurlijk inmiddels als de beste. Meestal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: