Zoë's Blog

De menselijke maat – werken in de zorg

Vroeger hadden wij geen idee van ‘digitaal’. Dat kenden wij niet. Wij hadden de brief, de telefoon, én het persoonlijke contact. En iedereen wist eigenlijk wel dat je problemen of ruzies beter kon beslechten met een persoonlijk gesprek dan met een brief. Want dan zag je elkaar tenminste. Dan kon je zien wat de ander dacht, kon je voelen en vragen waar iemand mee zat.

Je wist dat persoonlijk contact dé sleutel was tot wederzijds begrip.
En natuurlijk ging dat weleens mis.

Ik weet nog dat ik in mijn jonge jaren de strijd aanging met een dominante man, die zijn vrouw verweet dat ze zich na haar ziekte niet voldoende inspande om te herstellen. Zij was jong en mooi, ze kreeg volkomen onverwacht een hersenbloeding, en raakte gehandicapt.

Hij was rijk, had een toppositie, en hij wilde maar niet geloven dat zij nooit meer de oude zou worden. Ik had het zo met haar te doen. Zij voelde zich onbegrepen. Zij deed wat zij kon, maar zij wist dat zij nooit meer de vrouw kon worden voor wie hij gekozen had.

Hij begreep het niet. Ik was niet in de positie om hem de les te lezen en greep ook nog naar het verkeerde medium: de brief.

Ik had met hem moeten praten, ik had alle schroom af moeten werpen. Ik was iemand. Een ziekenverzorgende. Met een eigen moreel kompas.

Nieuwe technologie en innovatieve tools: er is niets mis met de digitale wereld.

Zorgwerk gebruikt die tools om ervoor te zorgen dat medewerkers met de juiste kwalificaties ingezet worden, dat klanten en medewerkers tijdig informatie krijgen over verloning en facturatie. Dat alle bedrijfsprocessen rondom werken in de zorg soepel verlopen.

Dat Zorgwerk alle wensen en eisen van medewerkers betrekt bij de inzet van diensten zonder afbreuk te doen aan de vereiste kwaliteit. Slimme software zorgt ervoor dat telkens alle variabelen in elke overweging 24/7 zorgen voor de goede match. Voor het signaleren van scholingsbehoeften en het aanbieden van trainingen.

Ik heb er geen verstand van, maar ik weet wel dat er heel wat bij komt kijken.
Het lijkt een truc, het lijkt digitaal, en dat is het ook. Werkprocessen en rekening houden met wensen met klanten én medewerkers: het is allemaal te plannen.

Dat alles te vangen valt in cijfers en planbare activiteiten is mooi. Een fundament voor de bedrijfsvoering. Maar uiteindelijk gaat het om de menselijke maat die niet te vangen is in getallen. In mijn werk gaat het om de kleine dingen. Om aandacht, om dat ene gebaar.

Om dat kopje koffie, dat ik niet zomaar, als routine, maar met een glimlach neerzet omdat ik begaan ben met mensen. Met die ene mens die een dag verder kan omdat ik zag dat hij er was. Omdat ik hem gezien heb. Omdat hij zich gezien weet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s